Viac ako 57 viet o internetovej žurnalistike

Autor: Filip Struhárik | 22.4.2013 o 9:55 | (upravené 22.4.2013 o 13:13) Karma článku: 12,82 | Prečítané:  6852x

Ľudia, ktorí sa aspoň trochu zaujímajú o aktuálne trendy v médiách, si minulý týždeň mohli prísť na svoje. Konali sa totiž hneď štyri konferencie, ktoré umožnili nahliadnuť do najlepších a najväčších redakcií sveta. Mne sa síce nepodarilo letieť do Orlanda, New Yorku či Londýna, ale vďaka Twitteru som mal celkom dobrý prehľad o tom, čo na pódiách odznelo - a ako správny sklerotik som si robil poznámky. Dávam ich aj na blog, lebo verím, že sa nájde pár ľudí, ktorých zaujmú. Nech sa páči.

1. Začnime príbehom britského denníka Guardian: kedysi boli 9. najväčšími novinami v Británii, ale vďaka svojej stratégii sa vytiahli na druhý najväčší seriózny spravodajský web na Západe

2. V Guardiane pilne pracujú na zlepšovaní svojho webu: za týždeň vypustia až 60 zmien na stránke

3. Aj preto sa nespoliehajú na prácu externých firiem a všetko si robia “doma”. Môžu si to ale dovoliť, Guardian má popri 600 novinároch aj 60 developerov

4. V marci zaznamenali až 45-percentnú návštevnosť z mobilných zariadení (v januári 2012 to bolo “len” 25 percent)

5. Aj preto dnes venujú omnoho viac energie mobilnej verzii webu

6. Aktuálne tiež spustili projekt GuardianWitness, ktorý podčiarkuje ich úsilie o tzv. “open journalism”; aj kvôli tomu sa vraj vyhýbajú spoplatneniu svojho webu: “Je ťažké snažiť sa o otvorenú žurnalistiku, ak postavíte paywall medzi vás a čitateľa”

7. Ľudia si zvykli na obojsmernú konverzáciu a stavanie múrov komunikáciu nezlepší, tvrdí šéfredaktor Alan Rusbridger

8. V Guardiane ale priznávajú, že namiesto paywallov skúmajú možnosť zaviesť "membership" na svoj obsah; Raju Narisetti sa pýta, či to náhodou nie je len vecou sémantiky, doťahovanie sa za slovíčkach

9. A ako ľudia čítajú Guardian počas dňa? Ráno vládnu noviny, večer bezkonkurenčne vyhrávajú tablety

10. Denne ľudia zverejnia na Facebooku 4 miliardy príspevkov, na priemerného užívateľa tak môže vyskočiť denne až 2200 postov

11. Dobrá správa pre médiá: správy sú vraj jasným víťazom v tom, čo chcú používatelia vidieť v ich news feedoch

12. Ľudia zdieľajú obsah na sociálnych sieťach, aby vyzerali “clever and cool”, budujú si svoju osobnú značku

13. Podiel Facebboku na návštevnosti spravodajských serverov vzrástol z 9 na 19 percent

14. Andy Wiedlin v Londýne povedal, že zdieľanie na sociálych sieťach je už pre média dôležitejšie ako vyhľadávanie v Googli:

15. Aj preto je veľmi dôležitá optimalizácia stránok pre Facebook. Napríklad odkazy, ktoré majú aj obrázok, získavajú o 20 percent viac klikov

16. Facebook tiež pracuje so stále väčšími obrázkami, aj preto by mu mali stránky podhadzovať fotky s veľkosťou aspoň 600x600 pixelov

17. V niektorých ohľadoch je Twitter lepší ako noviny, myslí si šéfredaktor Guardianu Alan Rusbridger

18. Aj preto by ho médiá nemali ignorovať a mali ho integrovať do svojho redakčného procesu. V Guardine už vraj niet novinára, ktorý by ho nepoužíval

19. Bombové útoky v Bostone ale tiež ukázali, aké je dôležité overovanie faktov, a preto netwítuj, kým nemáš istotu, že sa nemýliš

20. Každá chyba, ktorú na Twitteri urobíte, vrátane preklepov, len znižuje vašu hodnovernosť

21. Editor BuzzFeedu Luke Lewis tvrdí, že média sa nemajú báť twítovať, najlepšie by vraj bolo zverejniť 60 postov denne

22. Na blogovacom systéme Tumblr pribudne každý deň 90 miliónov príspevkov, ale firma ešte stále nie je zisková

23. Jej šéf David Karp prezradil, že už prestali merať počet zobrazení, omnoho zaujímavejšia je pre nich dĺžka návštevy na stránkach

24. Z nej vyplýva, že ľudia u nich strávia až 14 minút na návštevu, čo je vraj o 1,5 minúty viac ako dosahuje Facebook

25. Omnoho dôležitejšie ako nejaké kliknutia je budovanie lojálneho publika, myslí si Tony Haile zo spoločnosti Chartbeat, ktorá poskytuje real-time štatistiky (u nás ich využívajú napríklad Topky či Aktuality)

26. Forbes vraj platí svojich autorov aj na základe toho, ako ich články podporujú lojalitu čitateľov

27. Ľudia scrollujú. Podľa zistení až 66 percent času trávia pod prelomom stránky

28. Navyše, ak čitateľ strávi na stránke aspoň minútu, je 50-percentná šanca, že sa vráti aj zajtra

29. V Británii už tretina internetových stránok zobrazená z mobilného zariadenia

30. Optimalizovať svoj web pre mobily ale nie je jednoduché. Len Samsung používa pri svojich zariadeniach okolo 30 rôznych veľkostí displeja

31. A skúsenosť z britského Guardianu: za týždeň si ľudia otvorili ich web na 1656 rôznych zariadeniach

32. Menšie médiá si nemôžu dovoliť urobiť mobilnú aplikáciu pre každú platformu, práve preto je technológia HTML5 pre vydavateľov tak atraktívna, myslí si Jason Pontin, šéfredaktor MIT Tech Review

33. Pripomína tiež, že HTML5 ešte nie je dokončené a v súčasnosti je to len súborom štandardov

34. Prakticky žiadna diskusia o dnešných médiách sa nevyhne otázke splaplatňovania obsahu na webe; nečudo veď za posledný rok a pol skúsilo svoj obsah na webe spoplatniť už 600 novín

35. Každý vydavateľ by vraj mal mať aj platený obsah, lebo má svoje hardcore publikum, aj keď len malé

36. Aj preto Justin Smith z magazínu The Atlantic minulý týždeň oznámil, že tiež už čoskoro spoplatnia svoj online obsah

37. Frédérique Lancien z francúzskeho L'Equipe si myslí, že ľudia sú vo všeobecnosti ochotní platiť za 3 éčka: Expertise, Experience a Emotion

38. Plus platí, že aj keď sú niektoré informácie dostupné na inom webe zadarmo, ľudia sú ochotní zaplatiť za ich dobré spracovanie, kvalitnú žurnalistiku

39. Spoplatňovanie webu dorazilo už aj do Nemecka, spúšťajú ho také značky ako Bild či Die Zeit, model metered paywall tam ale bude mať problémy, keďže až 40 percent ľudí si tam vraj blokuje cookies

40. Ani v New York Times sa pri spúšťaní spoplatnenia nevyhli komplikáciám: denne vraj mali až 12-tisíc telefonátov

41. Ich paywall je ale považovaný za pomerne úspešný: predplatilo si ich 1,5 až 2 percentá americkej internetovej populácie

42. Návštevnosť im pritom klesla len o 5-10 percent

43. Dôležitý odkaz: nemôžete paywall len spustiť a zabudnúť naň, redakcie hu musia ďalej vyvíjať a zlepšovať

44. Koľko zarobíte na tisícich zobrazeniach reklamy v tlači, v televízii či na webe? Toľkoto:

45. Bannery sú ako droga a pre médiá je ťažké povedať im nie, konštatoval Andy Wiedlin z BuzzFeedu

46. Ak robíte reklamu, prestaňte ňou ľudí rušiť, poradil

47. Stále častejšie využívanie responzívneho dizajnu si vyžaduje aj nasadenie responzívnej reklamy; tá okrem lepšieho zobrazovania dosahuje až 4x viac kliknutí (CTR) ako ostatné

48. Veľký problém reklamnému biznisu robia adblockery, počet inštalácií sa vraj medziročne zdvojnásobil

49. Z čitateľov bežných spravodajských weboch má adblocker nainštalovaný až 10 percent návštevníkov, pri čitateľoch článkov o technológiách je to 20 percent a na stránkach o počítačových hrách až 30 percent návštevníkov

50. Web BuzzFeed vo veľkej miere využíva sponzorovaný obsah. Takýmto spôsobom si u nich napríklad urobila reklamu Toyota

51. Aktuálne je téma natívnej reklamy veľmi diskutovaná. Andrew Sullivan si o nej myslí, že je “zradou základných princípov žurnalistiky”

52. Natívna reklama nikoho nemätie, oponuje Jon Steinberg z BuzzFeedu; omnoho horšie je, keď na čitateľa pri otvorení stránky vyskočí agresívna reklama, tvrdí

53. Nemôžete mať dobrú stránku s dobrým obsahom bez použitia dobrých technológií, myslí si  Ken Lerer z BuzzFeedu

54. Web sme vybudovali, mobilný internet je už tiež skoro hotový, je čas zamerať sa na obsah a investovať do neho

55. Začiatkom 90.-tych rokov vraj získaval priemerný človek informácie z troch a dnes až z 20 odlišných zdrojov denne

56. Katharine Weymouth z Washington Post sa spýtala Barryho Dillera z InterActiveCorp či očakáva zánik tlačených médií: “Vidím smrť irelevantných médií,” odpovedal

57. Noviny nie sú definované tým, či sú na papieri alebo v digitálnej podobe, ale skôr svojou dôveryhodnosťou, overovaním faktov a svojou značkou, myslí si Terry Kroeger

Tento článok je sumárom toho najzaujímavejšieho, čo minulý týždeň odznelo na štyroch svetových konferenciách o online žurnalistike a digitálnych médiách, konkrétne na: Digital Media Europe 2013 v Londýne, mediaXchange v Orlande, paidContent Live 2013 v New Yorku a News:Rewired v Londýne. Uvedené odkazy smerujú na primárny zdroj informácie, fakty však boli overované aj z ďalších zdrojov.

Ak chcete mať prehľad aktuálnom o dianí vo svete nových médií, nezabudnite sa stať fanúšikmi na Facebooku.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?