10 vecí, vďaka ktorým sa články lepšie šíria na sociálnych sieťach

Autor: Filip Struhárik | 4.5.2014 o 18:06 | (upravené 4.5.2014 o 19:41) Karma článku: 10,82 | Prečítané:  22138x

Ktorý obsah má väčší potenciál šíriť sa medzi ľuďmi? Na stránke BuzzSumo.com analyzovali, ako sa šírilo 100 miliónov článkov. Na základe svojich zistení vznikol zoznam desiatich vecí, ktoré korelujú (!) s lepšími výsledkami na sociálnych sieťach:

  1. Dlhšie články (nad 3000 znakov) sú viac zdieľané
  2. Obrázok v článku zvyšuje počet zdieľaní na Faceboku
  3. Obrázok v článku zvyšuje počet zdieľaní na Twitteri
  4. Najlepšie sa šíri obsah, ktorý vyvoláva strach, smiech alebo pobavenie
  5. Ľudia radi zdieľajú infografiky a zoznamy
  6. Číslo 10 v zoznamoch je magické (preto ním začína aj nadpis tohto článku:)
  7. Lepšie sa šíri obsah, ktorý vyzerá dôveryhodne
  8. Ak obsah zdieľajú vplyvní ľudia (influencers), môže to aj znásobiť celkový počet zdieľaní
  9. Po troch dňoch sa väčšina obsahu prestáva šíriť. Má preto zmysel ho po niekoľkých dňoch znova odpromovať
  10. V utorok sa vraj obsah na sociálnych sieťach šíri najlepšie

Viac informácií ku každému jednému bodu nájdete v článku.

Poznámka: viem, že slovo zdieľať je nespisovné, ale v mojom slovníku je tak silno ukotvené, že ho len ťažko nahrádzam niečím iným.

Poďme ďalej na týždenný prehľad toho najzaujímavejšieho zo sveta médií.

###

Jedna vec, z ktorej v redakcii šaliem, je, keď mi reportér povie, že robíme našu verziu príbehu. Svet nepotrebuje tvoju verziu, pokiaľ nie je dramaticky odlišná a lepšia. Tvoja verzia príbehu je stratou tvojho času a rozpočtu redakcie, povedal bývalý šéfredaktor Washington Postu Marcus Brauchli.

Magazín Politico urobil zaujímavý rozhovor s dvoma bývalými šéfredaktormi -  s Brauchlim a Billom Kellerom z New York Times. Keby som mal vyťahovať všetko zaujímavé, čo v rozhovore povedali, vystačilo by to na samostatný blogísek. Preto jednoducho odporúčam článok prečítať, je to tohtotýždenný #mustread.

###

Dizajnéri nie sú supermani, ktorí spasia printové médiá. No môžu k tomu výrazne prispieť. Patrik Garaj píše, ako sa po obsahovej a formálnej stránke menia niektoré denníky.

###

Dosť bolo peknej žurnalistiky. V stĺpčeku, ktorý som písal pre denník SME, som sa tešil z toho, že spravodajské portály vyzerajú čoraz lepšie. Ale tiež som pripomenul, že všetky články na internete nemusia byť pekné.

###

Príjmy z onlinu vs. príjmy z printu. The Media Briefing urobil zaujímavý graf, ktorý znázorňuje, odkiaľ pochádzajú príjmy štyroch veľkých vydavateľov -  The New York Times Company, Daily Mail and General Trust (vydáva napríklad denník Daily Mail), Trinity Mirror (vydáva Daily Mirror, Sunday Mirror a magazín People) a The Guardian.

V digitálnom svete sa darí zarábať najmä denníku New York Times a britskému Guardianu.

###

Päť zistení z Holandska. Pred rokom sa im podarilo presvedčiť tisícky ľudí, aby si za 60 eur na rok predplatili médium, ktoré ešte len vznikne. Vyzbierali tak viac ako milión eur na založenie nezávislého investigatívneho portálu De Correspondent. Web vznikol 30. septembra 2013, dnes má viac ako 32-tisíc predplatiteľov.

Redaktori zverejňujú dva typy obsahu: krátke updaty pre predplatiteľov, ktorí ich sledujú, a veľké články pre všetkých. Predplatitelia navyše môžu s autormi komunikovať.

Zaujímavý a pekný je dizajn článku. Súvisiace materiály totiž nie sú zalinkované priamo v texte, ale odkazujú na ne poznámky vpravo vedľa textu.

Päť vecí, ktoré sa za prvých sedem mesiacov fungovania De Correspondent naučili, si môžete prečítať tu.

###

Internet Advertising Conference 2014. Túto konferenciu, ktorá sa konala 24. apríla v Prahe, som spomínal už v minulotýždňovom článku. Medzičasom ale boli zverejnené rozhovory so zaujímavými rečníkmi.

Lisa Stadler z rakúskeho Der Standard povedala, že denne vedia na Facebooku získať 15 predplatiteľov.

Jakub Parusinski, šéf webu Kyiv Post, hovorí, ako dnes fungujú médiá na Ukrajine. Rozhovor s ním robil aj týždenník Respekt. Dočítali sme sa v ňom aj to, že v takmer 50-miliónovej Ukrajine sú najväčšie noviny Věsti. Rozdávajú sa zadarmo v metre a majú náklad zhruba 200-tisíc kusov. "Z novín, ktoré si môžete kúpiť v trafike, je najväčší denník Segodňa, ktorý vlastní oligarcha Rinat Achmetov a má náklad osemnásť tisíc kusov," povedal Parusinski.

Pre porovnanie: na desaťkrát menšom Slovensku má Nový Čas náklad vyše 100-tisíc kusov, denník SME viac ako 40-tisíc.

###

S kým najčastejšie rušíme priateľstvá? So spolužiakmi zo strednej školy. Ak si niekoho na Facebooku vyhadzujeme zo zoznamu priateľov, máme nato jeden zo štyroch hlavných dôvodov: 1) dotyčný píše často nedôležité príspevky, 2) polarizujúce príspevky (politika, náboženstvo), 3) nevhodné príspevky (sexistické, rasistické) a 4) banálne príspevky o každodennom živote (o partnerovi, deťoch a stravovacích návykoch).

Najohrozenejšou skupinou pri rušení virtuálnych priateľstiev sú spolužiaci zo strednej školy, kolegovia z práce a priatelia priateľov. Viac informácií.

###

Súťaže a ocenenia. Tento týždeň boli vyhlásené slovenské a české Novinárske ceny. Creative Review vyhlásili dizajnéra roka a okrem toho boli udelené aj americké National Magazine Awards 2014. Titulka Boston Magazine (nižšie) sa tak podľa American Society of Magazine Editors stala titulkou roka.

###

V skratke zo zahraničia. Web CNN mal v marci najväčšiu návštevnosť z mobilných zariadení v porovnaní so všetkými americkými médiami. Pomohlo mu najmä obsedantné informovanie o stratenom lete MH370.

Guardian zredizajnoval svoj web, ozvlášť dobre vyzerá ich "minúta po minúte".

Web Quartz funguje už 19 mesiacov. Mesačne naň príde 4,7 milióna ľudí, 70 percent návštevnosti je zo sociálnych sietí. Za prvý kvartál mu príjmy z reklamy stúpli medziročne o 426 percent.

Twitter používa aktívne 255 miliónov užívateľov, medziročne mu výrazne stúpli príjmy z mobilnej reklamy.

"Breaking news is the most masturbatory thing journalists do," napísal Felix Salmon (donedávna pracoval pre Reuters). "Ak chcete uspieť v online svete, musíte nájsť to, v čom ste lepší než ktokoľvek iný," napísal.

V talianskom mestečku Perugia sa konal päťdňový International Journalism Festival. Vystúpilo tam množstvo zaujímavých rečníkov. Highlighty odporúčam sledovať na Twitteri.

###

V skratke zo Slovenska. V Hospodárskych novinách končia viacerí kľúčoví redaktori, redakcia sa sťahuje z bratislavského Ružinova do areálu bývalej fabriky Istrochem.

Smečko vytvára vlastný balíček spoplatnenia obsahu na webe. Ľudia si tak môžu kúpiť len prístup na SME.sk a ušetriť euro mesačne. Počet platiacich čitateľov stále stúpa, v marci ich bolo na SME.sk takmer 20-tisíc týždenne. Viac informácií.

A na záver: Nový Čas urobil infografiku týždňa :)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?