Štúdium žurnalistiky sa v zahraničí pomaly mení

Autor: Filip Struhárik | 22.6.2014 o 14:15 | (upravené 22.6.2014 o 14:29) Karma článku: 10,31 | Prečítané:  5268x

Prečítajte si týždenný prehľad toho najzaujímavejšieho zo sveta (nových) médií.

Na Northeastern University bude od jesene pripravený vynovený študijný program, počas ktorého sa môžu študenti naučiť programovať, vizualizovať dáta, pracovať s databázami a naučia sa tiež základy game designu. City University of New York pripravuje magisterský študijný program s názvom social journalism. “It's social but it's not just about social media,” vysvetľujú. Študenti žurnalistiky na Columbia University sa budú môcť učiť na katedre počítačových vied ako pracovať s veľkými dátami.

Tak ako sa menia médiá, bude sa musieť zmeniť aj spôsob výučby budúcich novinárov. V dlhom článku sa téme venuje Nieman Reports. Školy, ktoré sa rozhodli reagovať na požiadavky doby, menia štúdium dvoma spôsobmi:

  1. Spájajú štúdium žurnalistiky s ďalšími, predovšetkým počítačovými odbormi. Študenti tak okrem vedomostí, ktoré sa učili posledných niekoľko desaťročí, získavajú aj vhľad do toho, ako využiť modernú techniku pri práci. Ako získavať, spracovávať, filtrovať a vyhodnocovať veľké množstvo informácií. Ako pracovať so sociálnymi médiami. Nešpecializujú sa už len na jedno médium (print, web, TV, rádio), ale učia sa, ako tvoriť obsah pre každú platformu.
  2. Posilňujú spoluprácu s profesionálnymi médiami. “Tak ako sa študenti medicíny pod dohľadom doktora naučia robiť všetko od odberu krvi po rodenie detí, tak môžu aj budúci novinári pod dohľadom skúseného profesionála využívať nové nástroje a techniky. Podobne ako fakultné nemocnice sú centrami inovácií, aj novinárske školy by sa mohli stať laboratóriami objavujúcimi nové spôsoby produkovania správ,” píše Nieman Reports. Príkladov spolupráce classrooms-newsrooms nájdeme dosť, tento týždeň ich napríklad predstavili aj vydavatelia Politico a Condé Nast.

V súvislosti s touto témou sú veľmi zaujímavé výsledky výskumu od Poynter Institute. Z nich vyplýva, že vyučujúci na amerických vysokých školách sú omnoho citlivejší na zmeny mediálneho prostredia ako novinári. Učitelia si lepšie uvedomujú, že novinári v budúcnosti budú musieť ovládať jazyk HTML, vedieť spracovávať digitálny obsah a k tomu aj rozumieť biznisovej stránke médií. U nás je to skôr opačne - potrebu zmeny vidieť skôr v redakciách ako na akademickej pôde.

Vzdelávania novinárov som sa už dotkol vo viacerých článkoch. Za všetky dávam do pozornosti:

Ešte na podobnú tému: má vôbec zmysel študovať žurnalistiku v Číne? V krajine je viac ako 800 univerzít vyučujúcich kurzy žurnalistiky, no štúdium tam je veľmi teoretické a nasiaknuté marxizmom.

###

Server MediaGuru.cz pripravil podrobnú infografiku, ktorá popisuje vlastníkov českých médií. Skvelá práca!  

###

Nemeckí vydavatelia chcú od spoločnosti Google až 11 percent jej príjmov. Firma im má platiť za to, že na stránkach GoogleNews používa nadpisy a perexy z ich článkov. “Nemeckí vydavatelia nebojujú len proti Googlu. Bojujú proti linkovaniu a tým pádom proti podstate internetu,” reagoval Jeff Jarvis.

Jarvis pripomína, že na stránkach GoogleNews nie je žiadna reklama a tým pádom sa americký internetový gigant nijakým spôsobom neobohacuje. Navyše vydavateľom po celom svete prináša veľkú časť ich čitateľov. Snahu nemeckých médií preto označuje za cynickú a nebezpečnú.

Spoločnosť Google má podobné problémy aj v ďalších krajinách. Brazílske noviny v minulosti z projektu GoogleNews odišli. Francúzske médiá si vlani od Googlu vybojovali 82 miliónov dolárov, ktoré firma musela dať do fondu pomáhajúcemu médiám so zlepšením online spravodajstva.

###

Čím všetkým nás strašia v televíznych správach? Píše Martin Gonda:

„Máme sa báť?“ Takto zvyčajne začínajú televízne správy (a iné bulvárne médiá) úvodné zahlásenia čudných reportáží s nekonečnou paletou tém. Tak napríklad: „Budú k nám Ukrajinci utekať, máme sa báť masového návalu?“ (TV Joj), „Majú sa báť o prácu? Ministerstvo školstva nevylučuje prepúšťanie“ (TV Markíza), „Máme sa báť? Nový kmeň vtáčej chrípky má už trinásť obetí. Nákazu hlásia aj z Pekingu“ (TV Markíza), „Majú sa báť títo ľudia o svoje životy?“ (TV Markíza). Za každou senzáciou je otáznik, s ktorým redaktor reportáže pracuje. Neraz je pointou konštatovanie, že na Slovensku nám „našťastie“ nič také nehrozí, alebo reportáž sa končí výkričníkom, ktorý varuje, že stať sa to môže, i keď okolnosti a podmienky príspevku nesedia na slovenské pomery.

Byť na mieste činu je pre redaktora dôležité, a to najmä vtedy, keď nepozná sled udalostí. A potom nastupujú slová „vraj“ a „údajne“.

Napríklad redaktorka TV Joj Diana Pavlisová má v mediálnom archíve Newton Media od začiatku roka 2013 do 22. mája 2014 evidovaných 388 reportáží a slovo „vraj“ alebo „údajne“ odznelo v 189 reportážach, čo je takmer polovica. A čo Markíza? Redaktor Marek Baláž má za rovnaké obdobie v archíve 402 reportáží a tieto dve slová obsahuje 66 reportáží, čo je 16 percent. Redaktorka z tej istej televízie Dana Brixová má skóre 36 percent a podobne skončil aj redaktor konkurenčnej televízie Joj Vladimír Jurek, ktorý má priemer 30 percent.

###

“Polovicu peňazí dávam na reklamu zbytočne, ale bohužiaľ neviem, ktorá polovica to je.” Tento slávny výrok, ktorý nájdete často v príručkách marketingu, sa pripisuje Johnovi Wanamakerovi, obchodníkovi z 19. storočia. Dnes majú marketéri podrobné dáta - vedia, koľko ľudí ich reklamy videlo, koľkí si na ne klikli, koľkí aj niečo kúpili...

Nie je to dnes ale skôr tak, že čím viac vieme, ktorá polovica prostriedkov určených na reklamu funguje, tým viac si uvedomujeme, že plytváme viac ako polovicou? Túto otázku si položil Derek Thompson z magazínu The Atlantic. Vo svojom článku sa zamýšľa nad tým, či vôbec funguje internetová reklama. Je to sympatická dávka skepticizmu v tomto buzzwordovom svete.

###

Najdôležitejší boj, ktorý sa dnes medzi novinármi odohráva, nie je boj o to, či majú byť články krátke alebo dlhé, či má byť spravodajstvo rýchle alebo radšej dôkladné, či sú lepšie tradičné médiá alebo novinárske start-upy. Najdôležitejší boj sa odohráva medzi realistami a nostalgikmi, napísal Clay Shirky. Vo svojom článku kritizoval médiá, ktoré investujú veľa energie a času do záchrany printu.

Vyvolal tak zaujímavú diskusiu. Ken Doctor mu pripomenul, že minimálne 75 percent peňazí, ktoré novinárov živia, pochádza z printu. Jack Limpert zdôraznil, že print má aspoň reálny biznis model. “Keep doing what works, buy time, try new approaches, don’t panic,” píše.

V skratke

WEB Televízia Nova redizajnuje svoj spravodajský web TN.cz, prechádza na responzívny dizajn. Redizajn svojich článkov robí aj iDnes.cz.

PRINT Nechajte si vytlačiť články z webu a doručiť vo forme novín - službou PaperLater. V súčasnosti doručujú len do Veľkej Británie, ale snáď to rozbehnú čoskoro aj globálne.

VIDEO Al Jazeera spustila nový videokanál AJ+. Zameriavať by sa mal skôr na krátke a dobre šíriteľné videá.

CROWDFUNDING Tím 28 nemeckých investigatívnych novinárov vyzbieral za mesiac 900-tisíc eur na založenie online magazínu Krautreporter. Podporovatelia za 60-eurový príspevok získajú prístup k štyrom článkom denne.

WEB Vedeli ste, že New York Times a Wall Street Journal majú aj čínske verzie svojich webov? Škoda len, že sú v Číne blokované.

PONUKA Kto by chcel 10 mesiacov pracovať v redakciách ako napríklad Guardian, New York Times či Washington Post, nech sa skúsi prihlásiť na Knight-Mozilla Fellowships. Deadline je 16. augusta.

REKLAMA Niektorí vravia, že toto je najlepší sponzorovaný obsah, aký nájdete na webe. Píše o ňom na blogu napríklad aj Mario R. García.

WEB Ako funguje editor obsahu v New York Times? Zaujímavé čítanie o tom, ako funguje systém, v ktorom je každý deň zverejnených 700 článkov, 600 obrázkov a 50 videí. Píše Luke Vnenchak a Nieman Journalism Lab.

DISKUSIE Washington Post, New York Times a Mozilla sa spájajú a chcú vytvoriť nový open-source komentovací systém, ktorý by mal efektívnejšie upozorňovať na kvalitné príspevky z internetových diskusií. Viac informácií aj tu.

HRAČKA Ako vyzerajú články svetových médií na smartfóne?

E-KNIHA Publikácia s názvom Digital Security And Source Protection For Journalists. Zadarmo. 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?