Koľko Slovákov používa internet? Sedem grafov týždňa

Autor: Filip Struhárik | 5.7.2014 o 15:28 | (upravené 6.7.2014 o 13:23) Karma článku: 10,51 | Prečítané:  5829x

Prečítajte si týždenný prehľad toho najzaujímavejšieho zo sveta (nových) médií.

71 percent slovenskej populácie používa internet, vyplynulo to z prieskumu spoločnosti Gemius. Celkovo je u nás 3,3 milióna internetových používateľov. V priemere strávime online 8 hodín a 36 minút mesačne. V našom regióne dominuje Česká republika, kde internet používa 96 percent ľudí vo veku 18 až 69 rokov.

Ako sa striedali šéfredaktori českých denníkov a týždenníkov? Tabuľku pripravil Ján Simkanič.

Tabuľku následne obohatil Aleš Miklík o informácie o predajnosti. Nutné je dodať, že prepady sa dejú všade na Západe a nie sú až tak závislé na samotných šéfredaktoroch.

Ako sa vyvíjala sledovanosť televíznych staníc v Česku? Stránka datovazurnalistika.cz zverejnil pekné interaktívne grafy. Tento printscreen znázorňuje podiely jednotlivých televíznych skupín v roku 2013.

Web The Media Briefing priniesol graf poklesu čítanosti britských novín od roku 2000. V článku nájdete tiež predikciu na najbližšie roky.

Správy v digitálnej podobe sú už v Británii rovnako populárne ako papierové noviny, tvrdí výskum spoločnosti Ofcom. 41 percent ľudí tvrdí, že správy konzumujú cez web alebo aplikácie, vlani to bolo len 32 percent.

Výdavky na reklamu v USA by mali tento rok vzrásť najviac od roku 2004, konkrétne o 5,3 percenta. Najviac vzrastú výdavky na reklamu v mobilných zariadeniach, tvrdí eMarketer.

 

Najzaujímavejšie udalosti vo svete (nových) médií za posledný týždeň

Právo byť zabudnutý vs. cenzúra internetu. Pred pár týždňami Súdny dvor EÚ rozhodol, že internetové vyhľadávače musia zmazať odkazy na stránky s informáciami o konkrétnom človeku, ak o to sám požiada. Google obdržal za mesiac už viac ako 70-tisíc žiadostí. Je teda veľa ľudí, ktorí chcú vyretušovať to, čo sa o nich dá nájsť.

Britský Guardian si všimol, že odkazy na niektoré ich články z Googlu zmizli. Dôvody neboli vždy jasné.

Zmizol aj odkaz na text z webu BBC. Nie kvôli článku samotnému, ale kvôli komentáru v diskusii pod ním.

Google nakoniec niektoré svoje rozhodnutia prehodnotil a odkazy do výsledkov vyhľadávania vrátil. Zástupcovia firmy uviedli, že sa ešte len učia, ako žiadosti na zmazanie vyhodnocovať. “Pre nás je to nový a rozvíjajúci sa proces. Budeme naďalej vnímať spätnú väzbu a pri rozhodnutiach budeme naďalej spolupracovať aj s úradmi na ochranu osobných údajov a ďalšími orgánmi,” uviedli v stanovisku.

A my sa budeme téme určite ešte venovať.

###

Ako postaviť krajinu po veľkej prírodnej katastrofe späť na nohy? Vyskúšajte si projekt Re-building Haiti. 

Je to veľmi dobrá kombinácia lonngform žurnalistiky s multimediálnymi prvkami a hernými elementmi, ktorej cieľom je ukázať, aké ťažké je riešiť veľké a komplexné problémy v spoločnosti. Vašou úlohou bude pomôcť Haiti, ktoré v roku 2010 postihlo ničivé zemetrasenie. Zomrelo vtedy viac ako 200-tisíc obyvateľov, ďalších 1,3 milióna ľudí sa stalo zo dňa na deň bezdomovcami.

V projekte Re-building Haiti si uvedomíte, čo všetko musíte urobiť, ak chcete krajine pomôcť. A zaručene zlyháte. Viac si môžete prečítať tu.

###

Športová žurnalistika ako motor inovácií v médiách? Aj keď sa to možno každému nebude zdať, športová žurnalistika zohrala v histórii veľkú úlohu pri modernizácii médií. Píše o tom vo svojom článku Sara Morrison.

“V roku 1898 predviedol Guglielmo Marconi svoj nový vynález - bezdrôtový telegraf -, a to tak, že poslal aktuálne informácie z regaty do dublinských novín Daily Express. Rok nato mu The New York Herald zaplatil za vysielanie America Cupu,” píše Morrisonová.

Športoví fanúškovia nadšene sledujú všetky nové správy o ich obľúbenom tíme. Športová žurnalistika je preto neraz lídrom v tom, ako ľudí zabávať, vtiahnuť do deja, zapojiť do samotného vytvárania obsahu. Navyše, športové oddelenia v redakciách boli vždy vnímané ako tie menej vážne a aj preto sa v nich ľahšie experimentovalo. Riziko v prípade nezdaru nebolo často také vážne ako v iných oddeleniach médií.

Britský Guardian bol podľa všetkého prvý veľký spravodajský web, ktorý informoval svojich čitateľov formou live blogu, teda niečo na spôsob tunajšej “minúty po minúte”. Jednou z prvých tém, ktorú takto spracovávali, boli priame prenosy zo zápasov v krikete. Formát sa stal veľmi obľúbený a v roku 2002 už Guardian live-blogoval zo všetkých zápasov na majstrovstvách sveta vo futbale.

V budúcnosti môže byť práve športová žurnalistika oblasťou, kde budú veľkú časť spravodajských článkov písať počítače, píše Morrisonová.

###

Agentúra AP využije počítačový software na písanie článkov o hospodárskych výsledkoch firiem. Prvé články by mali byť vygenerované ešte tento mesiac, píše Poynter.

O takzvanej “robo-journalism” sa hovorí v zahraničí stále častejšie. Napríklad v marci tohto roku web denníka Los Angeles Times zverejnil správu už tri minúty po vypuknutí zemetrasenia, a to aj vďaka tomu, že text vygeneroval počítač.

Japonci zas predstavili robotov , ktorí by raz mohli čítať správy v televízii.

David Sancha vo svojej prezentácii ukázal, čo všetko vedia už dnes urobiť roboty v redakciách. Uviedol v nej veľmi zaujímavé príklady.

###

Video týždňa: Diskusia o budúcnosti správ a veľkých dátach.

Ďalšie udalosti v skratke

  • V Česku vznikla stránka upozorňujúca na blbosti v médiách: bulsit.cz.
  • BBC College of Journalism zverejnili materiály, ktoré boli vytvorené na školenie ich vlastných novinárov. Dostupné budú minimálne 12 mesiacov, a to hneď v 11 jazykoch. Do pozornosti dávam napríklad zaujímavú case study o tom, ako sa dajú využiť private Twitter lists na investigatívu.
  • Vedci urobili algoritmus, ktorý vie odhadnúť, ktorý príspevok na Twitteri bude lepšie zdieľaný. New York Times pripravili na túto tému pekný kvíz, vďaka ktorému môžete aj vy skúsiť uhádnuť, ktorý z tweetov bol úspešnejší. Ja som trafil 20 z 25. Algoritmus bol len o jeden bod lepší :)
  • David Carr napísal veľmi pekný článok o rastúcej popularite newsletterov. Stále viac ľudí ich používa ako zdroj informácií. Spoločnosť MailChimp ich pošle denne viac ako 400 miliónov.
  • Eliot Higgins nemá prístup k tajným dokumentom, no predsa je považovaný za experta na zbrane používané v sýrskej občianskej vojne. Je totiž blogerom, ktorý celé dni sedí doma a monitoruje viac než 700 kanálov s fotkami a videami z vojny. Už som o ňom na tomto blogu písal. Tento týždeň prišla správa, že Higgins sa spája s ďalšími občianskymi žurnalistami a spoločne chcú založiť web. Jeho cieľom je okrem iného aj ponúknuť ľuďom návody a nástroje, vďaka ktorým sa môžu stať šikovnými občianskymi novinármi.
  • Startup Wibbitz premieňa dlhé články na ľahko stráviteľné 40- až 60-sekundové videá.
  • Denník Financial Times spustil aplikáciu FT Weekend zameranú na spoločenské, lifestylové témy a kultúru.
  • Český server Echo24 zas spustil týždenník Echo. Má prinášať pôvodné správy, ale aj rozsiahlejšie komentáre a analýzy.
  • Ringier Axel Springer po Novom Čase integruje aj magazínové newsroomy, píše medialne.sk.
  • Sabina Slonková odišla po polroku z postu šéfredaktorky Mladej Fronty Dnes. Dôvody hľadal Ondřej Kundra z Respektu. Jasná odpoveď ale dodnes chýba. Prečo to nie je dobré, napísal Ondřej Neumann.
  • A komu by tento blog nestačil, nech sa páči: 50 blogs for journalists, by journalists :)

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?