Americký denník New York Times spustil na webe šikovnú aplikáciu NYT Chronicle, vďaka ktorej sa môžete pozrieť, o čom sa za posledných 162 rokov v denníku písalo.
Aplikácia vznikla už pred dvoma rokmi, redakcia Timesov ju občas interne používala. Tento týždeň ju zverejnili na webe pre každého. Vie to byť zábava na dlhé hodiny, vďaka ktorej si môžete pozrieť vývoj historických udalostí, kultúrnych a spoločenských trendov alebo používanie špecifických výrazov.
Grafy, ktoré NYT Chronicle generuje, majú svoje limity, ale aj tak je veľmi zaujímavé sledovať, ako niektoré témy reflektoval jeden z najvplyvnejších denníkov na svete. Zaujímavý je napríklad graf ukazujúci, kedy sa o Slovensku písalo najviac - bolo to v roku 1939.
Buzzfeed sa s aplikáciou hral a vybral 18 zaujímavých grafov. Čo myslíte, kedy sa začalo písať o hispteroch? A kto je v článkoch spomínaný častejšie - Hitler alebo Bieber?
###
Magazín Time redizajnoval v marci tohto roku svoj web. Jedným z hlavných vylepšení bolo zavedenie tzv. “continuous scroll”, teda dizajnu, kde obyčajným scrollovaním prechádzate z jedného článku na ďalší bez toho, aby ste museli kamkoľvek klikať. Výsledky sú zatiaľ veľmi dobré. Počet ľudí, ktorí si na jednu návštevu otvorili len jeden jediný článok klesol o 15 percent. Pozitívne skúsenosti s “continuous scroll” majú aj ďalšie médiá. Poynter v článku píše o NBC New, Los Angeles Times a webe Quartz.
Na Slovensku zatiaľ tento typ dizajnu asi neuvidíme, minimálne nie na veľkých weboch, ktoré merajú svoju čítanosť cez AIMmonitor. Podľa aktuálne platnej metodiky totiž na načítanie novej stránky nestačí scrollovanie, ale vyžaduje sa vedomé kliknutie užívateľa. Ak by ale bol “continuous scroll” stále populárnejší, je možné, že metodická komisia pravidlá merania zmení. “Určite nie je problém zmeniť pravidlá a metodiky. Je to len vecou dohody,” povedal Marek Zámečník zo spoločnosti Mediaresearch Slovakia, ktorá meranie slovenských stránok realizuje.
###
Aj seriózne médiá stratili pri informovaní o zostrelenom lietadle MH17 súdnosť a zábrany. Reportéri, ktorí v priamom prenose zbierajú veci vypadnuté z lietadla a mávajú s nimi pred kamerami. Hrozné fotografie z miesta katastrofy, na ktorých sú kusy tiel a tváre mŕtvych, priniesli aj renomované agentúry. The Wall Street Journal urobil interaktívnu infografiku o tom, ktorý pasažier kde sedel. Aký bol verejný záujem poznať tieto detaily sú zatiaľ neznáme. Čitatelia na Twitteri si tiež všimli nedostatky infografiky: vôbec neukazuje, ktorý pasažier bol v čase zostrelu na záchode.
“Médiá v súvislosti s katastrofou letu číslo MH17 ukázali svoju najlepšiu, ale aj svoju najodpudivejšiu tvár,” napísal Miloš Čermák do českých Hospodářskych novín:
Nejlepší v tom, že jejich mašinerie je v tom dobrém smyslu slova funkční a výkonná. Bez tradičních médií a jejich štábů, které reportují z místa, ověřují fakta a kladou otázky zodpovědným lidem, se stále neobejdeme. Miliony rádobyreportérů mohou u Facebooku a Twitteru zveřejňovat hypotézy, šílené teorie i názory na cokoli, ale jsou to právě novináři se svými staromódními metodami, kteří nám nakonec dají to, co v době krize nejvíc potřebujeme - ověřená fakta. Ale jak už bylo řečeno, média předvedla i svou nejhorší stránku. V tom, že ztratila ohledy, sebekontrolu a vnitřní etiku. (...) Nikdy jsem neviděl tak hrozné fotografie z místa katastrof. Kusy těl, ale i obličeje mrtvých. V mnoha případech snadno identifikovatelné blízkými. A to vše ne na nějakých „divokých“ webových albech, ale v nabídce renomovaných agentur. Jak je to možné? Proč se tak vůbec děje? Ztratili jsme jako civilizace cit? Vnímáme nějakým instinktem, že jsme opravdu na pokraji nějakého velkého globálního konfliktu, a tak rezignujeme na lidství, ohleduplnost a laskavost?
###
Web Mashable bol dlho známy ako špičkový web o nových technológiách, sociálnych sieťach a podnikaní, stále viac pozorností venuje aj ďalším udalostiam - viď napríklad spravodajstvo o lete MH17. Motorom zmien je Jim Roberts, skúsený novinár, ktorý strávil 26 rokov v redakcii New York Times. Do Mashable prišiel v októbri minulého roku a od toho času sa počet novinárov zvýšil o 30 ľudí. Viac o zmenách v redakcii Mashable píše Nieman Journalism Lab.
###
Ktorý nadpis privedie na váš článok viac čitateľov? Ak máte web postavený na Wordpresse, môžete vyskúšať A/B test nadpisov. Už dlhšie niečo také robí napríklad web Upworthy. Ako to celé asi funguje, si môžete prečítať tu.
###
Celosvetové výdavky na reklamu v mobilných zariadeniach by mali už tento rok presiahnuť výdavky, ktoré idú na reklamu v printových médiách alebo v rádiách, píše Wall Street Journal. Na reklamu na smartfónoch a tabletoch by v roku 2014 malo ísť 18 miliárd dolárov, do novín 17 miliárd a do rádií 15,5 miliardy.
###
Američania vo veku 18-24 rokov strávia pri mobilných aplikáciách 37 hodín mesačne. Za ten čas spustia 28 aplikácií, píše Wall Street Journal. Inak, keď sme už pri tých Američanoch - na Facebooku trávia v priemere 40 minút denne.
###
Chcete aj vy prinášať správy o (dôležitých) udalostiach minútu po minúte? Môžete ich zručne spracovávať na svojom blogu a sociálnych sieťach, ale môžete tiež využiť novú aplikáciu Reddit Live. Viac informácii nájdete tu.
###
Zopakujte si základné techniky, vďaka ktorým môžete vyťažiť z Facebooku a Twitteru maximum.
Ďalšie zaujímavé čítanie
- New Yorker dočasne odomkol svoj web. Business Insider, Slate a Polygon urobili výbery tých najlepších článkov, ktoré by ste si mali určite prečítať. O zmenách na webe New Yorkeru si môžete prečítať napríklad v tomto dlhom článku.
- V stredu sa v Londýne konala konferencia News:rewired. To naj, čo tam odznelo, nájdete na Twitteri.
- “All you need to know.” To je klišé dnešnej online žurnalistiky. Prečo je to zlé pre žurnalistiku? Píše Washington Post.
- Tento týždeň som písal ešte o tom, ako mi čítanie e-mailov nahradilo tlačené noviny a o breaking news v agentúre AP.