Najzaujímavejšie správy o digitálnych médiách za posledných 15 dní? Sú to tieto

Autor: Filip Struhárik | 10.8.2014 o 22:48 | (upravené 10.8.2014 o 23:32) Karma článku: 10,46 | Prečítané:  5927x

Pozrite prehľad tých najzaujímavejších správ zo sveta (nových) médií. Odkaz na pôvodný zdroj nájdete kliknutím na poradové číslo správy.

Sociálne siete

1 Minulý týždeň mal Facebook výpadok. To spôsobilo, že návštevnosť sledovaných spravodajských portálov klesla o 3 percentá. Analytici z Chartbeatu sa pozreli na to, ako by vyzeral internet bez Facebooku - ľudia na mobiloch napríklad nečítali toľko správ, ľudia na desktopoch trochu viac navštevovali homepages spravodajských webov. Téme sa venoval aj web The Media Briefing.

2 Čo je lepšie - like alebo share?

3 Inak, vedeli ste, že YouTube je väčší ako Facebook? Aj keď osobne sa stále neviem stotožniť s tým, ak niekto označuje YouTube ako sociálnu sieť.

4 Novinári sú posadnutí Twitterom, myslí si Jason Seiken z Telegraph Media Group. Návštevnosť webu Telegraph.co.uk stúpla o 20 percent, odkedy sa viac sústredia na prácu s Facebookom. Dnes tam napríklad hádžu menej odkazov ako v minulosti. O tom, ako veľké médiá starajú o svoj Facebook a Twitter som už písal tu. Ale dobré čítanie nájdete aj na NPR Social Media Desk a v článku o Buzzfeede.

5 Keď Twitter oznámil, že má 271 miliónov aktívnych účtov, akcie firmy vyskočili o 20 percent. Quartz sa ale dobre pýta: koľko z aktívnych účtov sú naozaj ľudia?

6 Zoznam 30 vecí, ktoré umožnia novinárom lepšie využívať Twitter.

7 Nick Bilton si myslí, že skúšať diskutovať s ľuďmi na sociálnych sieťach je hlúposť. A na Twitteri to už vraj vôbec nemá význam.

8 Sociálna sieť, na ktorej je už zaregistrovaných viac ako 30 miliónov používateľov, no vy ste o nej asi nepočuli? Tak to je We Heart It. Až 80 používateľov sú mladí do 25 rokov, 70 percent tvoria ženy.  

9 Mnohé redakcie na GooglePlus kašlú, ale ak sa nájde niekto, kto s ním chce aktívnejšie pracovať, Kim Wilson spísal niekoľko základných odporúčaní.

10 A aby toho nebolo málo: tu je 10 najlepších prezentácií o sociálnych médiách.

Písanie

11 Nepíšte do nadpisu, že vám článok zmení život, ak to nie je pravda. Ľudia sa budú cítiť oklamaní a nebudú ho zdieľať medzi svojich priateľov. Nebojte sa ale v nadpise použiť slová, ktoré ľudia používajú v bežnej reči. „No one talks like a magazine headline,“ povedala v rozhovore editorka Buzzfeedu Peggy Wang.

12 Ako urobiť z ťažkého textu článok, ktorý by sa dobre čítal. Skúste použiť jeden z týchto piatich nástrojov.

13 Ako napísať dobrý článok? Novinárka Carolyn O'Hara spísala základné pravidlá pre Harvard Business Review. Téme sa vo videu venuje aj The Atlantic:

Európske médiá

14 V Nemecku vzniká projekt Correct!V, ktorý by sa mal venovať investigatívnej žurnalistike a náročným témam. Na prvé tri roky získal 3 milióny eur.

15 Výdavky na online reklamu v Európe sa pomaly vyrovnávajú výdavkom, ktoré idú na reklamu v printe a televízii. Vyplýva to zo štúdie IAB Europe.

16 Český novinár Miroslav Motejlek spustil úplne nový web energymotejlek.com. Bude to jeho prvý projekt, ktorý bude ponúkať obsah zadarmo. “Českou a slovenskou energetiku čekají obrovské změny, především ve vlastnické struktuře. Trh se úplně změní, protože všechny velké zahraniční firmy nakonec úplně odejdou,“ vysvetľuje Motejlek dôvody spustenia webu.

17 Podnikový zpravodaj, český web s ekonomickým spravodajstvom spoplatnil v polovici júna svoj obsah. Za prvý mesiac získal 57 predplatiteľov. Je to vraj dvakrát viac, ako čakali. Podnikový zpravodaj vydáva dva až tri články týždenne.

18 The Media Briefing predstavil šesť výborných grafov, ktoré ukazujú, ako Briti pracujú s digitálnymi médiami. Notebooky u nich stále dominujú, rádio ale počúvajú menej ako pred piatimi rokmi. A sociálne médiá používajú najmä na komunikáciu, sledovaniu správ venujú len percento času.

Americké médiá

19 Buzzfeed pripravuje mobilnú aplikáciu zameranú len na seriózne správy, ktoré vydávajú. Inšpiráciou sú im vraj aplikácie NYT Now a Yahoo News Digest. Okrem toho Buzzfeed chystá aplikáciu, ktorá má ľuďom pomôcť vyznať sa v množstve obsahu, ktorý sa šíri na sociálnych sieťach. Viac informácií.

20 Jedna z aplikácií, ktorú by som chcel v najbližších dňoch testovať, je NPR Now. Ohlasy sú zatiaľ veľmi dobré, som zvedavý.  

21 New York Times zvažuje lacnejšiu verziu digitálneho predplatné. Dnes zaplatíte 15 dolárov za neobmedzený prístup, testovaná osemdolárová ponuka by vám sprístupnila 30 článkov mesačne. Redakcia dokonca uvažuje o lacnejšej a tenšej verzii novín.

22 Denník Washington Post kúpil pred rokom šéf Amazonu Jeff Bezos. Čo sa odvtedy zmenilo? Najmä interné procesy. Web Digiday pomenoval 10 hlavných zmien v redakcii.

23 Novinár David Carr z New York Times bude učiť kurz na Boston University. Všetci jeho študenti budú spolupracovať na písaní článkov na platforme Medium. Toto sú pokyny pre študentov, odporúčam ich pozrieť aj preto, že im odporúča veľa dobrej literatúry.
David Carr o svojom vyučovaní hovoril už v marci, pozrite si video:

Mobily, tablety

24 Deti vedia používať mobily a tablety ešte skôr, ako sa naučia hovoriť. Aj preto už ako šesťročné rozumejú digitálnym technológiám lepšie ako dospelí, píše Guardian. V článku sa tiež dozviete, že okrem IQ a EQ existuje aj DQ, teda digital quotient.

25 Štvrtina mobilných vývojárov nič nezarába. Vyplýva to zo štúdie agentúry VisionMobile. Iba 1,6 percenta autorov aplikácií zarába toľko, čo 98,4 percenta ostatných. Aplikácií je príliš veľa a bez dobrého marketingu je veľmi ťažké presadiť sa.

26 V júli historicky prvýkrát surfovali používatelia Androidu na webe viac ako tí s iOS. Vyplýva to z výsledkov NetMarketShare.

Knihy, e-knihy, e-časopisy

27 Českému trhu s e-knihami sa darí stále viac. Počty predaných kusov sa každý rok zdvojnásobia, obľube sa tešia najmä detektívky. Vydavatelia síce tvrdia, že predaj elektronických kníh tvorí len malú časť ich príjmov, no aj tak väčšinu titulov vydávajú v oboch formách.

28 Tabletové časopisy sú v detskom veku, k plnoletosti majú ešte ďaleko. Téme sa celkom podrobne venuje Jiří Hlavenka.

29 Predaj digitálnych verzií amerických časopisov stúpa, stále ale tvorí len 3,8 percenta z celkového nákladu. Najpredávanejší americký digitálny magazín je Game Informer Magazine s nákladom 2,89 milióna.

30 John Kroll urobil zoznam 100 kníh, ktoré by si mali novinári prečítať. Pre koho je to veľa, John Robinson odporúča len dve. Teda, vlastne len jednu a jeden článok.

31 Zaujímavý nápad na knihu. Publikácia Working On My Novel predstavuje tweety obsahujúce frázu “working on my novel”.

Ostatné

32 V MIT Media Lab vyvíjajú nový projekt, ktorého cieľom je vysvetľovať ľuďom zložitosti dnešného sveta. Projekt sa volá Fold, pripomína Card Stack od Voxu, betaverzia by mala byť online vo februári 2015.

33 The album is dead, long live playlists, píše Guardian.

34 Niektoré médiá znižujú počet bannerov pri článkoch - a zvyšujú ich ceny. Napríklad web denníka The Chicago Tribune pri redizajne znížil počet reklám z 11 na 5. Tie sú ale lepšie viditeľné.

35 Do pozornosti dávam aj rozhovor s Joshuom Bentonom, ktorého texty sme na tomto blogu už neraz linkovali. Pre Comics Grid si zaspomínal aj na to, ako na Harvarde v roku 2008 zakladal Nieman Journalism Lab.

36 Je žurnalistika v kóme? O tom na TEDxBrno hovorila Pavlína Kvapilová:

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?