reklama

Nebojíte sa na Facebooku povedať svoj názor? Naozaj?

Prečítajte si prehľad toho najzaujímavejšieho zo sveta online médií.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (23)

Sociálne médiá umožňujú prakticky nekonečnú výmenu myšlienok a názorov medzi ľuďmi. Paradoxne ale môžu znižovať rozmanitosť názorov a potláčať diskusiu o veciach verejných. Podľa výskumu Pew Research Center a Rutgers University totiž ľudia nevyjadria na sieti svoj názor, ak majú pocit, že by ich priatelia nesúhlasili.

Tento efekt nazývame špirálou mlčania. Je to teória o tom, že ľudia nepovedia to, čo si myslia, ak majú pocit, že by sa to ich priateľom, rodine, kolegom či spolužiakom nepáčilo. Internet umožnil, aby sa ľudia spájali bez ohľadu na svoje názory, dal hlas menšinám, mladým, starým, umožnil nám verejne prezentovať svoje názory a pri troche šťastia ich dostať k stovkám až tisícom ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zdalo sa, že na internete sme so špirálou mlčania skoncovali. No nemusí to byť tak. Internet môže spoločnosť ešte viac polarizovať, keďže ľudia sa na ňom obklopujú ľuďmi, ktorí majú podobné názory. Skutočnosť, že nám Facebook sám vyberá príspevky, ktoré by sme mali vidieť a ktoré by sa nám mohli páčiť, môže tento efekt len posilňovať. Zaujímavé preto bude sledovať ďalšie výskumy na túto tému.

Vedci tiež zistili, že ľudia, ktorí používajú sociálne siete pravidelne, sú menej ochotní vyjadriť svoje názory v offline svete. Viac píše New York Times.

###

Server Mediainfo priniesol veľmi pekný prehľad toho, odkiaľ české médiá čerpajú informácie o dianí na Ukrajine. Výsledky sumarizuje tento graf:

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Přebírají česká média ruské nebo ukrajinské informace?
Přebírají česká média ruské nebo ukrajinské informace? (zdroj: MEDIAINFO.cz)

###

Kto sleduje inovácie v online žurnalistike, musí mať web Quartz medzi svojimi obľúbencami. Keď tento magazín pred dvoma rokmi vznikol, zaujal odbornú aj laickú verejnosť. Okrem výborného obsahu a správnemu zobrazovaniu článkov na mobilných zariadeniach využíval tzv. “continuous scroll”, teda dizajn, kde obyčajným scrollovaním prechádzate z jedného článku na ďalší bez toho, aby ste museli kamkoľvek klikať. Tento nápad postupne prebrali ďalšie svetové médiá, napríklad magazín Time, NBC News či Los Angeles Times - a všetky sú zatiaľ spokojné, pretože ľudia vďaka tomuto dizajnu prečítajú na jednu návštevu viac článkov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pred týždňom Quartz redizajnoval a opäť prišiel s niečím novým a nevšedným. Web totiž doposiaľ nemal titulnú stránku. Vždy boli v centre pozornosti len články a pod nimi ďalšie a ďalšie články. Teraz už titulku má, ale úplne inú ako ostatné médiá. Nie je poskladaná z odkazov na najnovšie a najzaujímavejšie články (hoci tie tam nájdete tiež), ale nachádza sa na nej poctivo napísaný prehľad najdôležitejších udalostí. Dalo by sa povedať, že ich veľmi dobrý denný newsletter, ktorý chodí aj mne do schránky, nájdete aj na titulke webu. Viac informácií.

Téme sa venuje aj Nieman Journalism Lab a journalism.co.uk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

###

Stále viac ľudí využíva e-mailové newslettre ako zdroj informácií. O ich rastúcej popularite písal nedávno napríklad David Carr, svojou troškou som prispel aj ja v článku pre denník SME: Čítam e-maily. Aj preto už noviny nepotrebujem.

Web TechCrunch najnovšie spísal 5 dôvodov, prečo sú newslettre opäť populárne:

  1. Vydavatelia majú nad e-mailami väčšiu kontrolu. Nemusia sa teda modliť, aby Facebook ukázal článok ich fanúšikom.

  2. Ľudia venujú e-mailu viac pozornosti ako bežnému príspevku na Facebooku či Twitteri.

  3. E-mail funguje dobre na všetkých platformách, nepotrebujete žiadnu špeciálnu aplikáciu a je jedno, či ste na mobile, tablete alebo počítači.

  4. Denný alebo týždenný e-mailový súhrn toho najdôležitejšieho je veľmi šikovná vec. Rozhodne šikovnejšia ako snaha urobiť si takýto prehľad o aktuálnom dianí s pomocou sociálnych médií.

  5. E-mail je vlastne veľmi dobré sociálne médium.

A ako sa spoločnosti Visibility podarilo zdvojnásobiť počet ľudí, ktorí čítajú ich e-maily? Takto.

###

Inak, web Financial Times číta cez víkend až 75 percent ľudí z mobilu alebo tabletu. Viac sa dozviete v rozhovore s analytikom FT Tomom Bettsom.

FT average article consumption across platforms
FT average article consumption across platforms (zdroj: http://blog.wan-ifra.org/2014/08/26/the-financial-times-mobile-led-weekend-evolution)

Financial Times tiež robí výber zaujímavých tweetov dňa. Experiment sa volá FT Antenna.

###

Robert Cottrell se živí čtením. „Ráno vstanu a čtu. A kdybych neměl rodinu, přátele a nemusel spát, tak čtu vlastně pořád.“ (...) „Denně se hrabu asi tisíci články, které jsou bezplatně na internetu.“ Rychle prý podle tématu, kvality autora a zajímavých úvodních vět odhadne, co stojí za další čtení. „No a těch pět šest textů, které mě každý den skutečně strhnou a dočtu je až do konce, pak doporučím ostatním na svém webu,“ popisuje své zaměstnání bývalý zahraniční zpravodaj deníku Financial Times a týdeníku The Economist. Celoroční přístup na web The Browser či každodenní zaslání e-mailu s odkazy na vybrané články stojí 20 dolarů. Server funguje už skoro šest let a má po celé planetě sedm tisíc předplatitelů. Když pan Cottrell zaplatí účty, správci webu a vydavateli, který pomáhá s praktickým provozem, tak mu prý zbude 25 tisíc liber ročně, zhruba třetina platu novináře ze špičkového britského deníku. Pořád ale dost na slušné živobytí v Pobaltí, kde s lotyšskou manželkou bydlí. Autor těchto řádků může potvrdit, že se 20 dolarů za přístup na The Browser vyplatí. Z hlubin anglickojazyčného webu totiž Robert Cottrell vybírá skutečné drahokamy, ať už jsou to originální témata či pronikavé texty o aktuálních událostech.

Asi som vyšiel spod kameňa alebo čo, ale o Cottrellovom webe The Browser som dodnes nepočul. A ak sa mi podarí si urobiť trochu poriadok v neprečítaných článkoch na stole a v mojom Kindli, isto si ho na skúšku predplatím.

Každopádne som rád, že som tento týždeň stihol prečítať článok Tomáša Lindnera, z ktorého je aj citovaná ukážka. Tému informačného preťaženia sledujem už dlhšie, ale aj tak som sa dozvedel veľa nových vecí. Ďakujem.

Ďalšie zaujímavé čítanie

iTUNES PRE NOVINÁRČINU O holandskej službe Blendle, som už na tomto blogu písal. Blendle umožňuje svojim používateľom kupovať si články z iných médií. Cena jedného textu sa pohybuje medzi 10 až 80 centov. Po štyroch mesiacoch fungovania výlučne na holandskom trhu má služba už viac ako 100-tisíc používateľov. Polovica z nich má menej ako 40 rokov. Viac informácií.

KURZ Ak sa niekto zaujíma o User Experience Design, možno sa mu hodí tento kurz.

KNIHA Global Muckraking: 100 Years of Investigative Journalism from Around the World. Anya Schiffrin skúmala posledných sto rokov investigatívnej žurnalistiky. Neobmedzila sa na angloamerický svet, ale pozornosť venovala kauzám na všetkých kontinentoch. Napísala tiež článok o tom, že žijeme v zlatej ére investigatívnej žurnalistiky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

KOMENTÁR Internet nezabil žurnalistiku, tá sa nikdy nemala lepšie ako dnes. Web len narušil pôvodný obchodný model veľkých médií, píše Mathew Ingram.

NAJ EVOLÚCIA Nemecké médiá na tomto blogu neanalyzujeme často, aj preto som rád, že dnes môžem odporučiť zaujímavé čítanie o tom, ako za posledných 20 rokov zmenil nemecký týždenník Die Zeit. Mario R. García spolupracoval s viac ako 700 médiami na svete a práve transformáciu týchto novín označil ako “the greatest evolution ever”.

FACEBOOK Facebook chce trestať články, ktoré majú slabý obsah ale veľmi sexy titulky. Vyhlasuje vojnu tzv. "click-bait" nadpisom. Chce tiež zvýhodniť priame odkazy na stránky pred fotkami s odkazom. Facebook ešte začal označovať satirické stránky, aby im ľudia nenaleteli.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

BLOG Čo robiť, ak chcete blogovať ako profík? Celkom pekné zhrnutie od profesora žurnalistiky na Northeastern University.

REAL-TIME HISTORY V marci Smečko robilo “živý prenos” o vzniku slovenského štátu, aktuálne čosi podobné robí RTVS s témou SNP. Sledujte ich na FacebookuTwitteri a Instagrame

Do tohto prehľadu sa, samozrejme, nezmestilo všetko. Ak chcete vedieť o online žurnalistike viac, sledujte ma na Twitteri

Filip Struhárik

Filip Struhárik

Bloger 
  • Počet článkov:  43
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dnes novinár v denníku N. Predtým som bol projektový manažér SME.sk. Zaujímam sa o online médiá a inovácie v žurnalistike. Na tomto blogu vyjadrujem názory výlučne vo svojom mene. Zoznam autorových rubrík:  Týždeň v nových médiáchMédiáSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu