reklama

Internetové diskusie zaplavili proruskí trollovia, píše Guardian

Pod článkami britského Guardianu ľudia každý deň napíšu zhruba 40-tisíc diskusných príspevkov. Avšak odkedy v spravodajstve dominuje téma Ukrajiny, výrazne stúpla aktivita proruských trollov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (140)

"Keď si vyberiete náhodný článok o Ukrajine, nájdete v diskusii more neuveriteľne agresívnych a útočných užívateľov (tí najnápadnejší si svoje účty založili po februári 2014, ale sú medzi nimi aj majitelia účtov zaregistrovaných pred vyvrcholením ukrajinskej krízy). Publikujú zaujatú prokremeľskú a antizápadnú propagandu, ktorá vyzerá, akoby vychádzala z jedného vzoru, tak veľmi sa ich výroky opakujú," sťažuje sa čitateľ Guardianu.

Administrátori priznávajú, že nevedia, kto presne za vlnou trollingu stojí. Sú ale presvedčení, že ide o dobre koordinovanú kampaň. "Stačí sa pozrieť na podozrivé vyjadrovanie niektorých užívateľov, kombinované s dátumom registrácie, časom, kedy prispievajú, a témou, o ktorej píšu," vysvetľuje senior moderátor diskusií. Viac v článku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podobnú vlnu trollingu vidíme ale aj na slovenských a českých diskusných fórach. Problém majú aj v Nemecku: "Moji nemeckí kamaráti sú šokovaní komentármi k článkom v nemeckých novinách. Hovoria, že nemali poňatie, že toľko ľudí v Nemecku podporuje Putina a jeho politiku voči Ukrajine. Vravia, že nemajú medzi svojimi známymi ani jediného obdivovateľa Putina, ale podľa komentárov k článkom je ich asi 90% nemeckého obyvateľstva," píše vo svojom článku Ostap Karmodi. Tento jav je známy už roky, pre platených ruských trollov existuje aj názov - kremľoboti. Ich cieľ je jasný: "Vytvoriť medzi ľuďmi a najmä politikmi dojem, že väčšina Európanov podporuje ruskú vládu."

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Ilustrácia: Katarína Macurová/Owl Illustration Agency - Zdroj: mono.sk

###

V posledných rokoch vzniká viac a viac projektov, ktoré dávajú na webe priestor dlhým článkom (tzv. lonform či slow journalism). Na iHned.cz o nich píše Miloš Čermák. Spomína aj príklad denníka SME, ktorý len od decembra priniesol niekoľko naozaj veľkých tém: Detroit, máme sa dobre, Slovenský štát, očkovanie, ako bývame, desať rokov v EÚ, Štefánik a ďalšie.

"Vedeli sme, že máme dve možnosti. Buď postupne škrtať peniaze z rozpočtu, rezignovať na kvalitu a chystať sa na prechod na web. Alebo z papiera skúsiť vytvoriť exkluzívne médium," povedal Tomáš Bella, zástupca šéfredaktora denníka SME.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Reakcia čitateľov je skvelá. O novinách sa viac hovorí a ľudia si ich odkladajú ako "zberateľské kúsky". Vydania s dlhými článkami nemajú väčší náklad, ale prinášajú extra príjem, pretože sa namiesto obvyklých 45 centov predávajú za 80. Čitatelia si na vyššiu cenu nesťažujú, pretože vedia, že dostávajú v novinách viac obsahu, než inokedy.

Obrázok blogu


10. decembra 2013 vyzeral denník SME inak ako zvyčajne. Prvých šesť veľkých novinových strán, ktoré bežne tvorí skladačka najdôležitejších správ z domova a ekonomiky, odsunula veľká téma o tom, či Slovensku hrozí rovnaký osud, aký postihol aj americký Detriot. Svojím zložením sa teda noviny podobali viac na časopis. Odvtedy sa redakcia k podobnému modelu vracia znova a znova - niekoľkokrát do mesiaca.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

###

Americký denník Los Angeles Times redizajnoval svoj web. Veľmi pekné predstavenie všetkých zmien nájdete tu.

"Chceli sme znížiť mieru odchodov. Zvýšiť čas strávený na stránke. Zvýšiť počet zobrazených stránok na jednu návštevu. Zvýšiť počet prehratých videí. Zvýšiť zdieľania na sociálnych sieťach," vysvetlil v rozhovore ciele redizajnu Jimmy Orr, šéf onlinu.

Media Briefing poukázal na tri najväčšie vylepšenia - infinite scrolling, visual browsing a sharelines.

###

Americkí dôchodcovia učia cez Skype mladých Brazílčanov po anglicky. Projekt vymyslela jazyková agentúra FCB Brazil. "Mladí Brazílčania, ktorí sa potrebujú učiť anglicky, skypujú so starými ľuďmi z Ameriky, ktorí sa na dôchodku nemajú s kým rozprávať. Počas videokonferencií a rozhovorov sa tiež obohatia po kultúrnej a emočnej stránke," informuje Český rozhlas. Viac na videu:

###

Ako chce denník New York Times posunúť svoj newsroom do digitálnej doby? Posledných šesť mesiacov pôsobil v redakcii tzv. Newsroom Innovation Team, ktorý študoval interné analýzy, urobil niekoľko experimentov a rozprával sa s 300 ľuďmi v Timesoch aj v iných médiách. Výsledkom je zoznam piatich hlavných odporúčaní:

1. Create a newsroom audience development team
2. Create a newsroom analytics team
3. Create a newsroom strategy team
4. Collaborate with the reader-focused departments on the business side
5. Prioritize digital hiring to help the digital-first transition

Je to veľmi zaujímavé čítanie, odporúčam (pdf).

###

Kevan Lee analyzoval 3016 nadpisov článkov z 24 webov a ukázal, aké slová a slovné spojenia sa v nich vyskytujú najčastejšie. Výsledky vidíte v tabuľke:

Obrázok blogu

Zveličovanie, naliehavosť a konverzačný tón - to je aktuálny trend. Veľmi ho cítiť aj v slovenských bulvárnych médiách: toto ste ešte nevideli, neuveríte, čo sa stalo ďalej, pozrite sa, ako... Foto vnútri! A výkričník!

###

"Nič nevyštudoval, nevie arabsky, nikdy nebol na Blízkom východe a nemá prístup k tajným dokumentom. Celé dni sedí vo svojom béžovom kresle v britskom mestečku Leicester a pozerá na YouTube. A odtiaľ sa stal hlavným svetovým expertom na zbrane používané v sýrskej občianskej vojne," píše Tomáš Lindner v časopise Respekt.

35-ročný Eliot Higgins pravidelne monitoruje viac než sedemsto kanálov, na ktorých rôzne sýrske opozičné a vládne organizácie zdieľajú fotky a videá z vojny. Analyzuje ich a výsledky zverejňuje na svojom blogu (vystupuje pod menom Brown Moses). "Robí to tak dobre, že z jeho práce čerpajú odborníci z britského ministerstva zahraničných vecí, pracovníci tajných služieb, vojnoví reportéri The New York Times aj analytici z Amnesty International."

Prečítať si o ňom môžete aj v článku Mathewa Ingrama. A keďže Higgins minulý týždeň vystúpil aj na International Journalism Festival v talianskom mestečku Perugia, dávam do pozornosti aj toto video (prvé dve minúty sú v taliančine, zvyšok v angličtine):

###

V skratke. Bývalý šéfredaktor Mladej Fronty Dnes Robert Čásenský chystá nový mesačník. Vychádzať by mal v tlačenej aj digitálnej podobe. Po magazíne 067.cz a internetovom denníku Echo24.cz tak v Česku vzniká ďalší nezávislý projekt. "Asi už prestáva platiť, že Piano sa pre Česko nehodí," komentoval Radoslav Augustín.

Ako robiť správy tak, aby sa dobre čítali na mobiloch? Odpoveď sa snažia nájsť hneď tri zaujímavé služby - Circa, NRCQ, a News Republic - a každá to skúša inak. Zaujímavé je sledovať aj službu Yahoo News Digest, ktorá od tohto týždňa ponúka "atomizované" správy dvakrát denne aj na Androidoch.

V americkej redakcii agentúry Reuters by mali mať články maximálne 500 slov, výnimku budú mať len naozaj exkluzívne a výnimočné texty.

Výskum realizovaný na Western Washington University skúmal vzťah amerických novinárov k internetovým diskusiám. Viac ako tretina z 583 opýtaných často alebo vždy číta komentáre pod svojimi článkami. Tri štvrtiny novinárov si myslia, že diskusie by nemali byť anonymné.

Populárni ruskí blogeri sa budú musieť registrovať. BBC chce každý deň šíriť na sociálnych sieťach infografiky k aktuálnym udalostiam. Social bookmarkingová služba Delicious opäť mení majiteľa. Súbory GFY možno časom nahradia GIF-ká.

Výskum z Indiana University ukázal, že americkí novinári sú v práci stále menej a menej spokojní. Veľmi zaujímavé sú ale aj ich ďalšie zistenia (pdf).

Obrázok blogu

###

Kniha týždňa: Making News at The New York Times - portrét novín po niekoľkých mesiacoch strávených v redakcii. Dávam si ju do wishlistu.

Ďakujem za váš čas. Ďalší prehľad toho naj zo sveta (digitálnych) médií prinesiem opäť o týždeň.

Filip Struhárik

Filip Struhárik

Bloger 
  • Počet článkov:  43
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dnes novinár v denníku N. Predtým som bol projektový manažér SME.sk. Zaujímam sa o online médiá a inovácie v žurnalistike. Na tomto blogu vyjadrujem názory výlučne vo svojom mene. Zoznam autorových rubrík:  Týždeň v nových médiáchMédiáSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu