reklama

Na výzvy digitálnej doby reagujeme len veľmi pomaly, všíma si New York Times

Kultúrna zmena v redakcii nastáva len veľmi pomaly. Aspoň to vyplýva z interného dokumentu, ktorý tento týždeň unikol z redakcie amerického denníka New York Times.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

Posledných šesť mesiacov pôsobil v redakcii denníka New York Times tzv. Newsroom Innovation Team, ktorý mal zistiť, či je médium pripravené na digitálnu éru. Tím študoval interné analýzy, urobil niekoľko experimentov a rozprával sa s 300 ľuďmi v Timesoch aj v iných médiách.

Minulý týždeň redakcia zverejnila zoznam piatich hlavných odporúčaní (pdf), ktoré z tejto analýzy vyplynuli. Web BuzzFeed ale získal celé znenie dokumentu. Nie je to práve optimistické čítanie. Ukázalo sa totiž, že aj jedna z najlepších redakcií sveta má viaceré vážne problémy pri presúvaní do digitálneho sveta.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

“Aj keď sme chválení za naše úsilie na poli digitálnych médií, napríklad za projekt Snowfall, hrozí nám, že budeme známi ako tí, ktorí úplne nerozumejú, nedoceňujú a neoslavujú digitálne zručnosti,” píše sa v štúdii. Dôsledkom môže byť to, že noviny stratia talentovaných členov redakcie a nebudú schopné prijať iných.

Viacej ľudí v newsroome je frustravaných, lebo cítia, že redakcia sa ešte stále príliš sústredí na starý papierový model fungovania. Celá štúdia má 96 strán, prečítať si ju môžete tu. Dočítate sa v nej napríklad, že:

  • sila titulky webu padá, chodí na ňu len tretina čitateľov a tí, ktorí prídu, trávia na nej menej času

  • štúdia odporúča vytvoriť “Follow button”, vďaka ktorému môžu čitatelia jednoducho sledovať vybraných autorov alebo témy, ktoré ich zaujímajú

  • konkurencia je úspešnejšia na sociálnych sieťach - len 10 percent čitateľov Timesov prichádza zo sociálnych sietí, na web BuzzFeed tak chodí až 60 percent ľudí

  • iba jedno percento čitateľov diskutuje pod článkami, iba tri percentá čitateľov diskusie čítajú

  • redakcia stále investuje energiu a čas do projektov, ktoré sú neúspešné, a tak sa rozptyľuje od práce na projektoch nových

  • jedným z najväčších problémov je zastaraný redakčný systém

  • redakcii napríklad chýba dobrý systém tagov, ktorý by pomáhal organizovať obsah

  • aj vznik najnovšej sekcie Upshot (o ktorej som nedávno písal) bol brzdený technikou

  • väčšina článkov je zverejňovaná v čase večerných uzávierok, hoci najväčšia návštevnosť webu je skoro ráno

  • podobne zverejňujú vynikajúce materiály cez víkend, lebo vtedy ich na papieri číta najviac ľudí, no na webe majú v tom čase najmenšiu čítanosť

  • redakcia venuje len málo pozornosti zobrazovaniu článkov na mobiloch

Titulka New York Times 17.5.2014
Titulka New York Times 17.5.2014 

“Venujeme priveľa času a energie titulnej strane novín,” vraví štúdia. To potvrdzuje aj Nikki Usher, ktorá v roku 2010 strávila päť mesiacov v redakcii New York Times a napísala o tom knihu. Hovoríme o digitálnej ére v médiách, o tom, že ľudia prestávajú čítať noviny a všetko sa presúva online. Ale aj napriek tomu je výber článkov na titulnú stranu novín jedno z najvážnejších rozhodnutí, aké sa počas dňa v redakcii rodí, všíma si Usherová.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V redakcii Timesov sa o zložení titulky diskutuje dvakrát denne: ráno o 10:30 a po 16:00. Na webe sa ale veci dejú tak rýchlo, že nie je čas na takéto rozhodnutia, všimla si Usherová. O zložení titulky webu tak rozhoduje jeden človek, maximálne úzka skupinka editorov. O prezentácii na papieri ale v redakcii prebiehajú stále intenzívne diskusie. “Je to fascinujúca dichotómia,” vraví.

Viac o kultúrnych zmenách v redakcii povedala Nikki Usher v rozhovore pre Nieman Journalism Lab.

###

Zlú náladu je cítiť aj v českých médiách. Ján Simkanič v poslednom čísle Respektu píše o tom, že u nich zavládla bezradnosť a manažéri médií sa boja riskovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dnes už se v Česku nezavírají oči před krizí tištěných deníků, přesto jejich digitální verze stále nejsou na prvním místě vydavatelských úvah, naopak znovu znějí výzvy k navyšování tištěného nákladu. Čtenáři se pro digitální budoucnost téměř nevychovávají, nevyužívá se jejich dosavadní věrnosti ke zvládnutí přechodu z tištěné éry do té digitální. Platební brána pro placený obsah na internetu je v Česku prakticky zapovězený termín, natož aby se zkoušelo větší množství různých řešení a byznys modelů. Takhle se zápas o budoucnost nevyhrává. Čeští mediální manažeři jako by nevěděli, že není chybou selhat, ale nepokusit se. Anebo jako by jejich strach z odpovědnosti, vedený snahou udržet si vlastní židli, byl důležitější než strach z neúspěchu médií.

###

Odvaha ale nechýba v redakcii Hospodárskych novín, kde tento týždeň predstavili náhradu za Piano. Celá ponuka je zameraná výlučne na podporu printového vydania. Na výber je aj predplatné digitálneho obsahu, ale cena je až 9,90 eura na 10 dní. Vyjde to teda drahšie ako digitálne predplatné The New York Times či The Financial Times. Nuž. Tu je vysvetlenie šéfredaktora HN Petra Vavra.

Ponuka HN konto
Ponuka HN konto 

###

Economist predstavil holandskú službu Blendle, ktorá chce byť iTunes pre novinárčinu. Blendle umožňuje svojim používateľom kupovať si články z iných médií. Cena jedného textu sa pohybuje medzi 10 až 90 centov. Tridsať percent si necháva Blendle, zvyšok ide vydavateľovi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Službe sa podarilo zazmluvniť všetkých vydavateľov v krajine a ponuka v prvých dňoch zaujala 40-tisíc ľudí. Tí hneď po registrácii získali kredit v hodnote 2,50 eura. Zaujímavé bude sledovať, koľko z nich sa stane pravidelnými používateľmi. Viac informácií.

###

A maximum of facts in a minimum of words. Minulý týždeň som dal do pozornosti správu o tom, že v americkej redakcii agentúry Reuters by mali mať články maximálne 500 slov, výnimku budú mať len naozaj exkluzívne a výnimočné texty. Podobné usmernenie už zaznelo aj v americkej redakcii agentúry AP. Väčšina správ by mala mať 300 až 500 slov. Novinári by tiež mali zvážiť alternatívne spôsoby, ako informovať.

“Keď som pracoval ako editor, často som novinárom hovoril, že ich články by mali byť dvakrát tak dobré, ako sú dlhé,” komentuje tieto zmeny Jack Shafer.

###

Španielske médiá chcú, aby im agregátory platili za zverejnenie častí ich správ. V parlamente už čaká návrh zákona, ktorý im má zaručiť poplatok aj za prebratie nadpisu a perexu. Obdobná právna úprava platí napríklad v Nemecku či Francúzsku. Agregátor Google News už v minulosti opustili napríklad brazílske noviny.

Podľa výskumu od spoločnosti Outsell až polovica návštevníkov Google News sa nepreklikne na originálnu správu, len očami prebehne nadpisy článkov a tak sa dozvie, čo je nové.

###

Súdny dvor EÚ rozhodol, že vyhľadávače musia zmazať odkazy na stránky s informáciami o konkrétnom človeku, ak o to požiada. Google už dostáva prvé žiadosti.

(Doplnené 21. mája 2014) Téme sa venuje aj týždenník Respekt:

První reakce na precedentní rozhodnutí nejsou vstřícné. Britský deník Finacial Times napsal, že rozhodnutí je prostě špatné. Americký The New York Times si myslí totéž. BBC citovala zakladatele Wikipedie Jimmyho Walese, podle nějž se jedná „o nejrozsáhlejší cenzuru internetu, jakou kdy viděl“. Server amerického měsíčníku The Atlantic dodává, že „Google (který má drtivý podíl na evropském trhu vyhledávačů) se může stát evropským nejvyšším cenzorem“.

V skratke

Filip Struhárik

Filip Struhárik

Bloger 
  • Počet článkov:  43
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dnes novinár v denníku N. Predtým som bol projektový manažér SME.sk. Zaujímam sa o online médiá a inovácie v žurnalistike. Na tomto blogu vyjadrujem názory výlučne vo svojom mene. Zoznam autorových rubrík:  Týždeň v nových médiáchMédiáSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu