reklama

Na Srí Lanke poslúžili noviny ako repelent proti komárom

Prečítajte si týždenný prehľad toho najzaujímavejšieho zo sveta (nových) médií.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Za posledných šesť mesiacov bolo na Srí Lanke nakazených horúčkou dengue viac ako 13-tisíc ľudí. Vírus sa prenáša bodnutím komára.

Mawbima, jeden z najväčších denníkov v krajine sa preto rozhodol, že zmieša atrament s odpudzujúcou látkou a noviny premení na repelent. Čítaním novín tak boli ľudia chránení pred komármi a dozvedeli sa tiež viac informácií o horúčke dengue.

Vydanie novín bolo vypredané už o 10 ráno, počet čitateľov stúpol o 300-tisíc. S kampaňou pomáhala agentúra Leo Burnett, ktorá rovnakým spôsobom vytlačila aj plagáty a umiestnila ich na zástavkách MHD. Ľudia čakajúci na autobus tak boli pred komármi tiež chránení. Viac informácií.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

###

Najdôležitejšou udalosť posledných dní vo svete digitálnych médií bolo zverejnenie výsledkov výskumu Digital News Report 2014. Výskum bol realizovaný na vzorke 18-tisíc ľudí z desiatich krajín sveta a už tretí rok po sebe ho vydáva Reuters Institute for the Study of Journalism.

Kto má rád veľa grafov, nech sa páči - takmer stostranové pdf-ko mu urobí radosť. Z celého dokumentu vyberám:

  • používanie mobilných zariadení za posledný rok opäť vzrástlo

  • 37 percent ľudí sa dostáva aspoň raz týždenne k informáciám cez mobil, 20 percent cez tablet

  • až pätina ľudí tvrdí, že mobil sa stal ich primárnym zdrojom informácií

  • 39 percent používa dve alebo viac zariadení na konzumáciu správ

  • mobilné aplikácie sú vo všeobecnosti viac používané na mobiloch, na tabletoch je populárnejší browser

  • počet ľudí, ktorí si platia za obsah na webe, sa pohybuje na úrovni okolo 11 percent

  • používatelia tabletov sú až dvakrát náchylnejší k tomu, aby si za digitálny obsah platili

  • ľudia, ktorí hľadajú informácie na webe, ešte stále dôverujú a siahajú najmä po médiách s overenou značkou

  • Facebook, YouTube, Twitter, Google+ a WhatsApp sú v sledovaných desiatich krajinách najdôležitejšími sociálnymi sieťami, Facebook má naďalej pred ostatnými veľký náskok

  • a zaujímavosť: každá druhá japonská domácnosť má stále predplatené tlačené noviny

###

Okrem Digital News Report 2014 bola tento týždeň zverejnená aj štúdia World Press Trends, ktorú vydáva World Association of Newspapers (WAN-IFRA). To aby tých grafov a čísel nebolo málo

  • celosvetový predaj novín stúpol medziročne o 2 percentá

  • noviny číta viac ľudí v krajinách, kde sa rozvíja stredná vrstva obyvateľstva (Ázia +1,45%, Latinská Amerika +2,56%), pokles vidíme vo vyspelých krajinách, kde sa čitatelia presúvajú na web (Severná Amerika -5,29%, Austrália -9,94%, Európa -5,2%)

  • zhruba 2,5 miliardy ľudí na celom svete číta noviny na papieri, 800 miliónov v digitálnej podobe

  • príjmy z reklamy v tlačených médiách klesli v minulom roku o 6 percent

  • príjmy z online reklamy stúpli vlani o 11 percent, stále ale nevykrývajú straty z printu

  • až 93 percent príjmov prichádza z novín

  • digitálne predplatné stúplo v roku 2013 o 60 percent

  • ľudia netrávia čas na internete čítaním správ, len jedno percento celkového času stráveného online venujú spravodajským webom

Výsledky výskumu prezentoval generálny tajomník WAN-IFRA Larry Kilman na konferencii World Newspaper Congress v talianskom Turíne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Povedal tiež, že v spoločnosti, v ktorej majú noviny finančné problémy, je demokracia oslabená. “Úlohu, ktorú noviny zohrávajú v spoločnosti, nemôžeme podceňovať,” vyhlásil. “Nájdenie udržateľných obchodných modelov pre digitálne spravodajské médiá nie je dôležité len pre náš biznis, ale aj pre zdravie verejnej diskusie v demokratickej spoločnosti.”

Popri World Newspaper Congress sa konal v Turíne aj World Editors Forum a World Advertising Forum. Vystúpili veľmi zaujímaví rečníci. Odporúčam pozrieť si na Twitteri hashtagy #wnc14 a #editors14.

Budúci rok sa konferencia koná vo Washingtone. Rád tam pôjdem. Sponzori ma môžu kontaktovať už teraz :)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

###

Columbia Journalism Review - may/june 2014
Columbia Journalism Review - may/june 2014 

Najnovšie číslo Columbia Journalism Review sa venuje dronom a ich využitiu novinármi. Téma je to naozaj veľmi zaujímavá a aktuálna. Dobrý a spoľahlivý “vrtuľníček” sa dá kúpiť už za 6000 dolárov dolárov (možno ešte menej) a umožňuje novinárom získať zábery z ťažko dostupných miest. Veľmi dobre sa to dá využiť napríklad pri vojnových konfliktoch alebo prírodných katastrofách.

Tieto fotky protestov v Moskve boli urobené vďaka dronu, ale cez týždeň prišla aj správa o špionáži počas futbalového šampionátu. V súčasnosti už dve žurnalistické školy vyučujú predmet “drone journalism”.

Téme sa budeme na tomto blogu určite ešte venovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

###

Prečo nie je digitálny svet taký demokratický, ako sme si mysleli? Keď hovoríme o možnostiach internetu, často sa opierame o niekoľko “success stories”, ale úplne ignorujeme fakt, že väčšina “snažení” sa končí zlyhaním. Áno, aj obyčajný človek môže svojím statusom na Facebooku, jedným tweetom alebo videom zaveseným na YouTube získať obrovskú pozornosť a zmeniť svet. Vo všeobecnosti ale platí, že viac pozornosti v online priestore majú stále len elity.

“Nie sme svedkami konca hierarchie,” vraví Duncan Watts z Microsoft Research. “Môžeme sledovať nahrádzanie jednej hierarchie druhou. Môžeme sledovať nahrádzanie jedného typy gatekeeperov iným typom… Ale nie sme svedkami rovnostárskeho sveta, kde má čokoľvek rovnakú šancu stať sa známym alebo dostupným.”

John Wihbey napísal veľmi zaujímavú úvahu, v ktorej dáva do kontextu viaceré zistenia z posledných týždňov a mesiacov.

###

Holandská služba Blendle umožňuje svojim používateľom kupovať si články. Už som o nej písal.

Cena jedného textu sa pohybuje medzi 10 až 90 centov a výsledky za prvý mesiac sú vynikajúce: zaregistrovalo sa už viac ako 60-tisíc ľudí. Z nich už pätina konvertovala na platiacich užívateľov.

A najlepšia novinka: už si cez Blendle kúpite aj články z Economistu.

###

Keby ste si chceli prečítať tento rozhovor so zakladateľom webu Buzzfeed Jonahom Perettim, zabralo by vám to asi 91 minút. Robil ho výborný Felix Salmon, no text má viac ako 20-tisíc slov. Našťastie Mathew Ingram rozhovor prečítal a vybral sedem najzaujímavejších / najdôležitejších častí.

Peretti rozpráva veľmi zaujímavo a ak sa do jeho slov začítate, riskujete, že vám skrátený výcuc nebude stačiť a nakoniec si aj tak budete chcieť prečítať celú verziu tohto interview. Hovorím z vlastných skúseností :)

Mimochodom, vedeli ste, že o mačičkách zverejnil web Buzzfeed už viac ako 22 500 článkov? Alebo že tri štvrtiny čitateľov naň prichádzajú zo sociálnych sietí? Odporúčam prečítať týchto 15 zaujímavých faktov.

Ben Smith sa stal šéfredaktorom Buzzfeedu v roku 2012. Dovtedy bol tento web známy najmä článkami o mačiatkach. Za posledné dva roky sa ale redakcia rozrástla o 150 reportérov a editorov, ktorí sa venujú aj vážnym témam - a robia to dobre. O názoroch Bena Smitha sa dočítate v Nieman Reports.

V skratke

Filip Struhárik

Filip Struhárik

Bloger 
  • Počet článkov:  43
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dnes novinár v denníku N. Predtým som bol projektový manažér SME.sk. Zaujímam sa o online médiá a inovácie v žurnalistike. Na tomto blogu vyjadrujem názory výlučne vo svojom mene. Zoznam autorových rubrík:  Týždeň v nových médiáchMédiáSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu