reklama

Tento článok nezdieľajte. Slovenským jazykovedcom by sa to nepáčilo

Sloveso zdieľať a súvisiace podstatné meno zdieľanie sú v slovenčine nespisovné.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (40)

Ide o bohemizmy utvorené od slovesa sdílet. Jazykovedný ústav Ľudovíta Štúra SAV vysvetľuje:

V slovenčine máme dostatok spisovných slov na to, aby sme mohli nahradiť nespisovné slová zdieľať, zdieľanie a zdieľaný zodpovedajúcim spisovným ekvivalentom v každom kontexte. Napríklad namiesto zdieľania izby v izbe spoločne bývame, delíme sa o ňu, máme spoločnú izbu a namiesto frázy nezdieľam váš názor stačí povedať nesúhlasím s vami alebo mám iný názor. Zamestnanci nezdieľajú spoločné nadšenie, ale zamestnancov spája spoločné nadšenie. Takisto namiesto spojenia zdieľať informácie treba správne používať spojenie vymieňať si informácie, resp. deliť sa o informácie, šíriť informácie. Aj vo výpočtovej technike sa anglické sloveso share (ktoré v češtine prekladajú slovkom sdílet) väčšinou prekladá podľa kontextu ako deliť sa, oznamovať, spolu používať (využívať), podieľať sa, zúčastňovať sa, resp. mať účasť na niečom, a príčastie shared sa najčastejšie prekladá prídavným menom spoločný alebo výrazom spoločne používaný/využívaný. Napríklad shared file je spoločne používaný súbor, shared lock je spoločné uzamknutie, shared memory je spoločná pamäť a shared resource je spoločne využívateľný (resp. využívaný) zdroj.

Keď sme posledné mesiace pracovali na redizajne blog.sme.sk, o týchto pravidlách sme vedeli. No aj napriek tomu sme pod každý článok umiestnili button, pardon tlačidlo, “zdieľať článok”. Formuláciadeliť sa o článok alebo šíriť článok sa nám nezdala vhodná. Radšej si počkáme, kým sa jazykovedci prispôsobia.

So zdieľaním ale nemajú problém len slovenčinári, trápia sa s ním aj svetoví dizajnéri. Doposiaľ sa im nepodarilo nájsť konsenzus v tom, akou ikonkou zdieľanie označovať. Tejto téme sa na svojom blogu venuje dizajnér Min Ming Lo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

“Najlepšia ikonka je tá, s ktorou je väčšina ľudí oboznámená. Efektívna ikonka vyžaduje len minimálne úsilie na jej preloženie,” píše.

Share buttons
Share buttons 

V súčasnosti nájdete na webe a v aplikáciách najčastejšie jednu z týchto ikoniek. Ktorá je podľa vás najvýstižnejšia? 

###

Facebook dokáže cielene zmeniť emócie svojich používateľov. Stačí, že im do newsfeedu pustí viac veselých či smutných správ. Schopnosť upraviť náladu používateľov overili výskumníci pokusom na takmer 700-tisíc ľuďoch.

“Ukázalo sa, že ľudia vystavení menšiemu počtu negatívnych správ od kamarátov mali väčšiu tendenciu pridávať na Facebook veselo ladené správy. U ľudí, ktorí videli menej dobrých správ od kamarátov, bol efekt opačný. Ich nálada sa zhoršila.” Viac píše tech.sme.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

###

Lede blog
Lede blog 

New York Times sa s blogmi pomaly lúči. Takmer polovica ich blogov má skončiť alebo sa zlúčiť s inými. Tento týždeň ukončili napríklad redakčný Lede blog. Jeho autor Robert Mackey sa presunul do redakcie zahraničných udalostí.

Návštevnosť niektorých blogov na Timesoch je pomerne malá, ich blogovací systém má tiež trochu problém s novým dizajnom webu. Každopádne si uvedomujú, že blogy naučili celú jednu generáciu ich novinárov písať články pre web. Rovnaký názor má aj učiteľ žurnalistiky Jay Rosen.

Joanne McNeil prišla so zaujímavým názorom: e-mailové newslettre podľa nej nahrádzajú to, čím boli kedysi blogy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

###

Na čítanosti tohto článku až tak veľmi nezáleží. Svetové médiá aj reklamné agentúry si stále viac uvedomujú, že obyčajná štatistika zobrazení stránky (tzv. pageviews) nemá najlepšiu výpovednú hodnotu.

“Veľkou výzvou pre mediálny priemysel nie je len pozerať sa na dáta a urobiť z nich dôležitú súčasť podnikania. Veľkou výzvou je aj ich pochopenie. A keď to začnete robiť, zistíte, že 99 percent analytických dát, ktoré dnes máte k dispozícii, je úplne nezmyselných. Meriate zlé veci, pretože vôbec nerozumiete tomu, ako dáta ovplyvňujú vaše podnikanie,” napísal Thomas Baekdal.

Už vlani šéf služby Tumblr David Karp hovoril, že počet zobrazení stránok je pre nich menej zaujímavý ako čas, ktorý ľudia na ich webe strávia. Pridáva sa aj portál Upworthy, ktorý chce merať tzv. attention minutes. Pre záujemcov zverejnili aj kód na meranie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ani táto metrika sa ale všetkým nepáči. Ricardo Bilton upozorňuje, že merať len dĺžku návštevy je nesprávne. “Hodnotiť všetky články podľa toho, koľko času na nich ľudia strávia, trestá vydavateľov, ktorí sa špecializujú na kratšie príspevky,” píše.

Joel Johnson, editorial director v Gawker Media povedal, že by chcel radšej merať spokojnosť užívateľov (user satisfaction). Téme sa vo svojom článku venuje aj Mathew Ingram.

Médiá a reklamky si tiež všímajú, že ani na počte fanúšikov a followerov až tak veľmi nezáleží. Zisťujú, že sociálne médiá nie sú tak mocné a presvedčivé, ako dúfali, že budú, píše The Wall Street Journal

Influence of social media on purchasing decisions
Influence of social media on purchasing decisions 

###

Zaujímavé video na tento týždeň: diskusia so šéfredaktorom českého časopisu Týden Jaroslavom Pleslom. Okrem iného povedal aj svoj názor na absolventov žurnalistiky:

Z mé zkušenosti nejlepší novináři jsou z právníků a z ekonomů. Kdybych byl mladší a znovu si mohl vybrat školu, nikdy v životě bych přihlášku na žurnalistiku nepodával a šel bych rovnou na práva nebo ekonomku. Protože člověk se naučí přemýšlet nějakým způsobem, nevzniká v něm pocit, že z něj bude další Peroutka (...), naučí se myslet strukturálně, chápat problémy a uchopit je od začátku systémově.

Kritika štúdia žurnalistiky je namieste, len či pri iných odboroch nie je ten optimizmus prehnaný. Právnikov a ekonómov, ktorí rozmýšľajú štrukturálne a uchopujú problémy systémovo, sú plné parlamenty.

###

Spoločnosť LinkedIn sa postupne rozširuje aj do sveta médií. Najprv kúpila aplikáciu na čítanie článkov Pulse, prerobila ju na službu LinkedIn Today. Firma už má aj vlastný redakčný tím a nedávno kúpila niekoľko patentov na fact-checking.

Vo svete s nadbytkom správ, často nepresných, môže mať aplikácia na monitorovanie, spracúvanie a overovanie informácií veľkú hodnotu, píše Poynter.

###

The Amazon Post
The Amazon Post 

Ako by vyzeral prvý digitálny denník, ktorý by mohol urobiť Jeff Bezos pre čítačky Kindle? Reed Reibstein nakreslil logo a Mario R. García spísal svoju predstavu. Skromný nebol, ale raz sa takého média určite dočkáme.

Inak, koho zaujíma to, ako sa mení denník Washington Post po tom, ako ho kúpil Jeff Bezos, nech sa páči, jeden dlhý text nájdete v Columbia Journalism Review.

###

Mimochodom, boli ste v sobotu na webe tvnoviny.sk? Nie? Tak potom dobre.

tvnoviny.sk 28.6.2014
tvnoviny.sk 28.6.2014 

Ďalších 11 zaujímavých článkov

  1. Český rozhlas sa po vynikajúco zvládnutom živom prenose z augusta 1968 pustil aj do projektu venovanému 100. výročiu od vypuknutia 1. svetovej vojny - na Facebooku a Twitteri.
  2. V poslednom období stále viac správ tvrdilo, že mladí ľudia opúšťajú Facebook. Forrester Research robil prieskum na vzorke 4517 tínedžerov a zistili presný opak.
  3. Česká verzia časopisu Forbes bude na jeseň k dispozícii aj na iPade. Audioverziu si kupuje 200 až 250 ľudí.
  4. Britský Guardian už bude mať správy aj na Google Glass.
  5. Firma Vox Media si uvedomuje, že mediálna firma musí stále viac vsádzať na svoje technologické oddelenie. Aj preto sa spája s tímom ľudí, ktorí vytvorili Editorially, teda kolaboratívny nástroj na písanie a editovanie textov.
  6. Web Sports Illustrated redizajnoval.
  7. Ako písať chytľavejšie nadpisy článkov?
  8. Gawker Media má v súčasnosti 120 zamestnancov. Do konca roka 2015 by sa ich počet mohol zdvojnásobiť.
  9. 235 printových a online novinárov magazínu National Geographic bude sedieť v jednom newsroome. Niektorí veteráni tak prídu o svoje súkromné kancelárie a budú zdieľať jeden priestor s mladšími a digitálne orientovanými kolegami. Časopis je zatiaľ ziskový.
  10. Steve Buttry spísal 10 krokov, ktoré musia redakcie urobiť, aby sa viac sústredili na mobilnú žurnalistiku.
  11. Od roku 2008 zaniklo v USA viac ako 120 novín. Hoci za ten čas vzniklo množstvo nových komunitných a lokálnych spravodajských portálov, milióny Američanov sa ocitli v mediálnej púšti, myslí si novinárka Michelle Ferrier.

 

Filip Struhárik

Filip Struhárik

Bloger 
  • Počet článkov:  43
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dnes novinár v denníku N. Predtým som bol projektový manažér SME.sk. Zaujímam sa o online médiá a inovácie v žurnalistike. Na tomto blogu vyjadrujem názory výlučne vo svojom mene. Zoznam autorových rubrík:  Týždeň v nových médiáchMédiáSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu